معرفی درس:

هدف از این درس، استفاده از قوانین فیزیک و دینامیک برای طراحی سیستمهای اندازه گیری است. ابتدا روشهای اندازه گیری متغیرهای الکتریکی مانند جریان، ولتاژ، فرکانس و بار در این درس بررسی می شوند. سپس نحوه کار اسلیوسکوپ و مالتی متر دیجیتال بررسی می شود. در انتهای درس نیز به بررسی روشهای اندازه گیری مقاومت، سلف و خازن توسط پلهای اندازه گیری پرداخته می شود. انتظار است دانشجویان در انتهای درس بتوانند ساختار سیستمهای اندازه گیری متداول را تشریح نموده و با چگونگی گزینش و استفاده از آنها به خوبی آشنا شوند.

روش ارزیابی:

میان ترم 40% + پایان ترم 35% + تمرینها 25% + نمره اضافه 10% (حضور بدون غیبت 5% و جلسه آشنایی با کار اسیلوسکوپ 5% )

برنامه کلاس:

 

هفته

مواد درسی

تمرین

موعد تحویل

1

مقدمهو آموزش مقدماتی نرم افزار Matlab

1

*91/11/27

2

مشخصات دستگاه های اندازه گیری و خطا در سیستمهای اندازه گیری( جدید)

1

91/12/5

3

نویز و روشهای کاهش آن در سیستم اندازه گیری

-

 

4

پاسخ زمانی سیستمهای دینامیکی

1

 92/1/30

5

اصول سیستمهای اندازه گیری با قاب گردان

-

 

6

گالوانومتر (DC، ویبراسیونی و بالستیکی)

-

 

7

دستگاه های اندازه گیری الکترودینامیکی

-

 

8

روشهای اندازه گیری فرکانس

-

 

9

دستگاههای اندازه گیری اندوکسیونی (شامل اندازه گیری توان اکتیو تک فاز و سه فاز، کنتور)

-

 

10

دستگاه های اندازه گیری حرارتی و دستگاه های اندازه گیری الکترواستاتیکی

-

 

11

گسترش رنج پسیو

1

 

12

دستگاه آهن نرم گردان

-

 

13

یکسوسازی و دستگاه های اندازه گیری مبتنی بر آن

1

 

15

اسیلوسکوپ (لامپ اشعه کاتدی و سیستم انحرافمولد و موج جارو)

-

 

16

اسیلوسکوپ (روشهای نمایش سیگنال و پروب)

1

 

 

توجه: برای دانلود فایل از مرورگر Firefox استفاده شود.

 * برای دانشجویانی که پس از حذف و اضافه درس را اخذ نموده اند، تاریخ تحویل تمرینها ی سری اول همراه تمرینهای سری دوم خواهد بود.

مراجع درس:

1-جزوه درس اندازگیری الکتریکی، مهندس حسن ابوتراب، دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

2-کتاب اندازگیری الکتریکی، اِی کِی ساونی، انتشارات نشر دانشگاهی

3-Measurement and Instrumentation Principles, Alan S. Morris, Butterworth-Heinemann, 2001.

4-Electronic instrumentation and measurements, David A. Bell, Prentice-Hall, 1997.